سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه سایت خودمان را بهینه سازی کنیم؟

 

10 اصل بهینه سازی سایت (SEO)

در مقاله 10 اصل بهینه سازی سایت (SEO) با هم نکات و موارد مهم و اصلی که هر وبمستر و یا دارنده سایت و فروشگاه اینترنتی باید از آن اطلاع داشته باشد را مرور می کنیم تا با اطلاع از این موارد و اصول هر چه بهتر و موثرتر بتوانید بهینه سازی سایت و سئو آن را انجام دهید و در موتورهای جستجو رتبه و جایگاه خوبی پیدا کنید.

در زیر لیستی از مواردی که در این مقاله با هم بررسی می کنیم را مشاهده می کنید که در ادامه برای هر مورد و اصل توضیحات کاملی می دهیم.

·        تولید محتوای طولانی برای مخاطبان

·        به روز رسانی محتواهای قدیمی و استفاده از امتیاز آنها

·        محتوای کپی ممنوع

·        اهمیت دادن به خواسته های کاربران

·        اهمیت عنوان های سوالی

·        لینک دادن

·        شبکه های اجتماعی و تعامل با کاربران

·        سئو ، کاری دائمی

·        افزایش سرعت سایت

·        اهمیت دادن به تمام صفحات سایت

تولید محتوای طولانی برای مخاطبان

همان طور که می دانید تولید محتوا در سئو و بهینه سازی سایت و زنده ماندن آن نقش بسیار مهمی را بازی می کند. در اصل باید گفت که محتوا همان سئو (SEO) می باشد و بدون محتوا هیچ اتفاقی در سایت شما نخواهد افتاد.

سایتی که دارای محتوای خوب و با ارزش برای مخاطبان نباشد هر چند هم که سایت با کیفیتی از نظر گرافیکی و طراحی باشد باز هم هیچ ارزشی نخواهد داشت و کاربران در سایتی که هیچ محتوایی ندارد نمی مانند.

همان طور که می دانید محتوا خیلی از فاکتورها را به دنبال خود می آورد. مثلا اگر شما محتوای خوبی در سایت نداشته باشید اول اینکه سایت شما بازدید کننده کمی خواهد داشت و دوم چون محتوای خوبی ندارید کاربران هم که وارد سایت شما شده اند بلافاصله آن را ترک کرده و در سایت شما نمی مانند. همین موضوع باعث افزایش نرخ خروج و کاهش زمان ماندگاری سایت شما می شود و این دو موضوع لطمه و آسیب زیادی به شما خواهد زد. چون این دو مورد از موارد رتبه بندی گوگل می باشد و فوق العاده مهم هستند.

همچنین در تولید محتوا باید این نکته را در نظر داشته باشید که محتوای شما باید برای مخاطبان جذاب و ارزشمند باشد نه برای گوگل و این به این معنی نیست که محتوای شما نیز سئو و بهینه نباشد.

شما باید بدانید که گوگل به کاربران اهمیت می دهد نه به سایت شما و اگر کاربران از محتوای سایت شما خوششان بیاید حتما گوگل هم به سایت شما اهمیت و رتبه خواهد داد.

در نظر داشته باشید که دیگر محتواهای با طول و تعداد کلمات کم خیلی نمی توانند در گوگل رتبه بگیرند. اگر می خواهید که رتبه خوبی کسب کنید باید محتواهایی که تولید می کنید حداقل 2500 تا 3000 کلمه باشد و چه بهتر است که بالای 3000 کلمه باشد.

محتوای کوتاه و کمتر از 1000 کلمه نمی تواند کامل باشد و در هر زمینه و موضوعی که باشد کامل نیست ، چون در تعداد کلمات کمتری نوشته شده است و از نوشتن خیلی از بخش ها صرف نظر شده است. گوگل نیز از محتواهای کامل و جامع خوشش می آید و به این نوع محتواها قطعا رتبه بهتری خواهد داد.

به روز رسانی محتواهای قدیمی و استفاده از امتیاز آنها

همه سایت هایی که تولید محتوا می کنند به مرور زمان یک سری از مقالات آنها به صورت قدیمی در خواهد آمد و حتما کاربرانی هم دارند. حالا چه بهتر است که این مقالات و مطالب را با کمی ویرایش و به روز رسانی دوباره زنده کرده و شانس دیده شدنشان را در موتورهای جستجو بالا ببریم.

همان طور که می دانید گوگل از محتواهای تر و تازه بیشتر خوشش می آید ، پس بهتر است محتواهای قدیمی سایت خود را با کمی تغییر به روز کرده و تازه نگه دارید.

محتوای کپی ممنوع

خیلی وقت است که گوگل دیگر از محتوای کپی خوشش نمی آید و به راحتی آنها را شناسایی و جریمه و یا به کل از نتایج خودش حذف می کند و ضربه ای محکم به سایت شما خواهد بود.

پس به هیچ وجه از محتواهای کپی در سطح اینترنتی استفاده نکنید. زیرا این محتواها تاریخ و زمان ثبت دارند و اگر شما دوباره آنها را منتشر کنید گوگل متوجه این موضوع می شود و شما را به عنوان یک کپی کار شناسایی کرده و شما را جریمه خواهد کرد.

اهمیت دادن به خواسته های کاربران

همان طور که می دانید کاربران بیشتر با جستجوی خواسته ها و مشکلات خود در گوگل و موتورهای جستجو سعی می کنند که راه حلی برای آنها پیدا کنند.

پس شما باید به خواسته های آنها توجه کنید. یعنی اینکه محتواهایی تولید و منتشر کنید که مخاطب و جستجوی بیشتری داشته و برای کاربران و مخاطبان سایت شما جذاب و با ارزش باشند.

با پیدا کردن این موضوعات و محتوا تولید کردن برای آنها خیلی زودتر می توانید دیده شوید.

اهمیت عنوان های سوالی

همان طور که می دانید عنوان یک مقاله و محتوا فوق العاده در جذب کاربران اهمیت دارد. کم کم نوع عنوان ها به سمت سوالی شدن رفته است. پس بهتر است که عنوان های خود را در قالب یک سوال مطرح کرده و در مقاله به این سوال پاسخ دهید.

عنوان های سوالی و در کل عنوان ها انواع و اقسامی دارند که می توانید با توجه به نیازتان از آنها استفاده کنید و نرخ کلیک محتوای خود را با یک عنوان مناسب بالا ببرید.

نمونه هایی از عنوان های سوالی :

·        چگونه یک عنوان جذاب بنویسیم؟

·        چه طور می توانم یک فروشگاه اینترنتی کامل راه اندازی کنم؟ (لینک)

لینک دادن

همان طور که می دانید با لینک دادن درست می توانید اهمیت مقالات و صفحات سایت خود را بالا برده و با هم مرتبط کنید.

لینک ها به دو نوع لینک های داخلی و لینک های خارجی تقسیم بندی می شوند که لینک های داخلی مربوط به صفحات درون سایت شما می باشند و لینک های خارجی مربوط به ارتباط با بیرون سایت و سایت های دیگر است.

لینک های داخلی اهمیت فوق العاده ای دارند. شما باید در محتواها و صفحات خود به سایر صفحات مرتبط با آن موضوع لینک و پیوند دهید.

شما با این کار نه تنها صفحات دیگر را نیز در دسترس و دید مخاطبان قرار می دهید بلکه اهمیت صفحه و محتوای تازه خودتان را نیز با این کار بالا خواهید برد.

همچنین برای لینک های خارجی نیز می توانید این کار را انجام دهید. فقط باید توجه داشته باشید که سایتی که به آن لینک داده اید باید با محتوای تولید شده شما هم خوانی داشته باشد و با هم در ارتباط باشند.

چون لینک های خارجی ریزه کاری های زیادی دارد و به طور کلی لینک های خارجی نیاز به توجه و دقت زیادی دارد بنابراین سعی کنید خیلی از لینک های خارجی در سایت و محتوای خود استفاده نکنید.

همچنین توجه داشته باشید که تعداد این لینک ها اهمیت چندانی ندارد ، چیزی که مهم است و اهمیت دارد کیفیت این لینک ها می باشد. یعنی اینکه مهم است که لینکی که گرفته اید از چه سایتی با چه رتبه و آتوریتی بوده است و هر چه که کیفیت آن سایت پایین باشد به همان اندازه آن لینکی که گرفته اید ارزش کمتری پیدا می کند. پس در این موضوع دقت کنید.

همچنین سعی کنید هر روز و در زمان های مختلف دست به کار لینک سازی شوید ولی در این کار و در طول یک روز زیاده روی نکنید و سعی کنید به طور طبیعی این کار را انجام دهید.

مثلا این کار را نکنید که یک روز 50 لینک بسازید و روز بعدی 2 تا لینک. با این کار گوگل به شما شک خواهد کرد.

 

شبکه های اجتماعی و تعامل با کاربران

شبکه های اجتماعی زیاد و با قدرتی در دنیای اینترنت وجود دارد. شبکه های اجتماعی کاربران زیادی را همه روزه به خود جذب می کنند و فرصت خوبی برای دیده شدن می باشد.

شما می توانید در انواع شبکه های اجتماعی فعالیت داشته و با مخاطبانتان در ارتباط و تعامل باشید. با این کار هم بیشتر شناخته می شوید و هم می توانید برای سایت و مقالات و محتوای خود کاربران بیشتری جذب کنید.

از انواع شبکه های اجتماعی خوب داخلی می توانیم شبکه اجتماعی کلوب و از نوع خارجی نیز شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار اینستاگرام را نام ببریم.

سئو ، کاری دائمی

این نکته را هرگز فراموش نکنید که کار سئو و بهینه سازی سایت یک روز یا دو روز نیست. همیشه و همیشه و به صورت دائمی تا زمانی که سایت شما فعالیت می کند این کار را باید انجام دهید و خسته شدن از آن مساوی با شکست شما و کسب و کارتان است.

پس این تصور را از خودتان دور کنید که یک بار سئو انجام دهید و تمام. هر بار با هر محتوا و مقاله ای که در سایت خودتان قرار داده و منتشر می کنید بحث سئو و انجام دادن آن نیز شروع می شود.

همچنین این نکته هم گفتنی است که بهینه سازی و سئو سایت یک فرآیند و مرحله زمان بر است و این طور نیست که به صورت آنی تاثیر آن را ببینید.

پس باید در بحث سئو نیز صبر و حوصله زیادی به خرج دهید و هیچ وقت خسته نشوید.

افزایش سرعت سایت

سرعت سایت یکی از فاکتورهای فوق العاده مهم گوگل برای رتبه بندی سایت ها می باشد. البته باید هم همین طور باشد.

شما وقتی وارد سایتی می شوید که سرعت خیلی کمی دارد و برای باز کردن یک صفحه باید زمان زیادی را تلف کنید بلافاصله از آن سایت خارج می شوید. پس هر چه سرعت یک سایت بیشتر و بالاتر و زمان بارگذاری آن کمتر و کمتر باشد حتما در رتبه گیری آن سایت اهمیت زیادی خواهد داشت.

البته که سرعت سایت به موارد زیادی بستگی دارد مانند هاست و یا سرور با کیفیت و بهینه بودن تصاویر و حرفه ای بودن قالب و ...

اهمیت دادن به تمام صفحات سایت

همان طور که می دانید یک سایت از صفحات زیادی ساخته شده است. پس اهمیت بیش از حد دادن به یک صفحه خاص خیلی کار عاقلانه و جالبی نیست.

عده ای از افراد و وبمسترها و یا صاحبان سایت ها و فروشگاه های اینترنتی فقط به صفحه اول سایت خودشان اهمیت می دهند. البته این کار مشکلی ندارد ولی با این کار ارزش مقالات و صفحات و محتواهایی که تولید کرده اند را از بین می برند و کم می کنند.

این را در نظر داشته باشید که سایت فقط صفحه اول نیست و تمام صفحات اهمیت و ارزش دارند.

سخن پایانی

در ابزار دانش و در مقاله 10 اصل بهینه سازی سایت (SEO) سعی کردیم تا نکات مهم و پایه ای بهینه سازی یک سایت را با هم بررسی و مرور کنیم که با انجام دادن و پایبند بودن به این نکات مهم به راحتی می توانید سئو سایت خود را انجام داده و خودتان نتیجه آن را مشاهده کنید. این نکات بسیار ساده هم بودند ولی درست انجام دادن آنها کار مشکلی است که باید به آن دقت کنید.